‘Als je iets niet binnen de context begrijpt …’
Citaat van Peter Vermeulen rond contextblindheid vanop de website Participate-Autisme. be
Citaat van Peter Vermeulen rond contextblindheid vanop de website Participate-Autisme. be
Het meest voorkomende symptoom bij kinderen waardoor ouders zich afvragen of hun kind misschien ASS heeft, is een vertraagde en abnormale taalontwikkeling. We leren onze taal door de interactie met andere mensen – daarom is het niet verrassend dat kinderen met ASS hier moeilijkheden mee hebben. Een veelvoorkomend probleem dat kinderen met ASS hebben, is begrijpen waarom zij zichzelf ‘ik’ moeten noemen terwijl anderen hen juist aanspreken met ‘jij’ of soms ook ‘hij’ of ‘zij’. (…) Een van de kenmerken van mensen met Autisme Spectrum Stoornissen (ASS) die het vaakst… Read more Autisme en taalontwikkeling →
Niets is erger dan iemand die denkt dat hij humoristisch is. Het zou van wijlen Toon Hermans komen, maar waarschijnlijk denken veel comedians er zo over. Mensen die beroepshalve mensen vermaken met humor, en af en toe in contact komen met de ‘comédiens de parme’, de flauw grappenmakers, die na een glaasje op ‘moppen tappen’. Ver van de tappers Meestal hou ik me verre weg van die tappers. Ik versta hun moppen niet. Ze zijn vaak politiek of religieus getint, racistisch, seksistisch, discriminatoir, validistisch en vulgair. Of ze zijn te… Read more Grappig uit de hoek →
Hoe maak ik autisme bespreekbaar bij mensen die niet gediagnosticeerd zijn? Dat is de (interessante) vraag die een zekere Cornutus stelt in een reactie bij de poster ‘focus op talenten’. Een vraag die ik overigens al vaker ben gesteld. Bij een gezellige babbel met een glaasje bubbels na voordrachten. Tijdens telefoontjes met doodgewone mensen (zonder autisme) die weten dat ik hier en daar wel eens wat schrijf over autisme. Oom aan de drank, hyperalerte schoondochter, bizarre collega … De vraag gaat dan meestal over hun schoonvader. Of over de ietwat… Read more Een vermoeden van … wat nu? →
Waarom het niet altijd een compliment of waardering is als mensen me zeggen – met welke bedoeling dan ook – dat ik niet echt autistisch lijk. Het gebeurt gelukkig niet al te vaak, maar als het gebeurt, vind ik het vreselijk. In deze tekst leg ik waarom dat zo is.